Dzień 21 marca to pierwszy dzień kalendarzowej wiosny. To także Światowy Dzień Zespołu Downa, nazywany inaczej Dniem Kolorowej Skarpetki.„Święto” obchodzone jest na całym świecie od 2006 roku i jest uznawane za wyraz wsparcia dla osób z zespołem Downa i akceptacji dla ich odmienności.
„Inny nie znaczy gorszy”
Ekspert uważa, że dzieci z zespołem Downa potrzebują więcej ciepła, empatii i uwagi. Dodaje, że w dziedzinie edukacji potrzebna jest wyrozumiałość. Chodzi o to, aby traktować te dzieci, jak wszystkie inne, żeby poczuły się tak samo ważne, tak samo bezpieczne, jak w innej szkole zdrowe dzieci – dyrektor ośrodka w Juszczynie. Jarnot zwracała uwagę, że osoby z zespołem Downa powinny być uczone samodzielności. Dzięki temu w dorosłym życiu osoby z zespołem Downa mają poczucie sprawstwa. Samodzielności, satysfakcji z tego, co potrafią osiągnąć, czują się dowartościowane, odnoszą sukcesy.
Co mają wspólnego kolorowe skarpetki z Zespołem Dona?
Zespół Downa to choroba, która jest wynikiem obecności trzeciego chromosomu w 21 parze. Stąd, nieprzypadkowo, data 21.03. Dodatkowo trzeci chromosom ma kształt skarpetki. Różnorodność i kolorowość skarpetek symbolizuje tolerancję i znak, że mimo odmienności można w pełni cieszyć się życiem.
W tym dniu do szkoły przyszliśmy w dwóch różnych, często kolorowych skarpetkach na znak solidarności z Osobami z Zespołem Downa. Na korytarzach zawisły kolorowe skarpetki wykonane przez uczniów na lekcjach techniki. Pojawiła się również gazetka na korytarzu szkolnym informująca o wydarzeniu.
Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie się na rzecz tego wydarzenia.
Anna Maresz,
Aneta Tarnowska.